Algorytm na Facebooku i Instagramie – wie o użytkownikach social media więcej, niż oni sami o sobie.
Zacznijmy od tego, że algorytm to narzędzie, które mierzy i sprawdza wszystko, co robimy na platformach społecznościowych.
Liczy wszystkie nasze ruchy wykonane przy postach, typu „zobacz więcej”, „zobacz wszystkie komentarze”, a także gdzie kliknęliśmy „lubię to” lub inną reakcję i co skomentowaliśmy. Sprawdza, czy chętniej reagujemy na zdjęcia czy na filmy oraz ile czasu poświęciliśmy na jego obejrzenie. Mierzy także przy jakiego typu postach zatrzymujemy się scrollując feed, czy klikamy w linki, które przenoszą nas do witryn, ile czasu spędzamy na tych witrynach, oraz czy np. dodajemy produkty do koszyka i kupujemy, zapisujemy się na newsletter itd. Tak wiem, czujesz się inwigilowany/a. Ale pamiętaj, nikt Cię nie zmusza, żebyś korzystał/a z social media.
Ogólnie rzecz ujmując – algorytm zapewne wie o naszych potrzebach i sposobach komunikacji w social mediach więcej, niż sami sobie możemy uświadomić, zwłaszcza jeśli jesteśmy aktywnymi użytkownikami i często korzystamy i przeglądamy social media. Z jednej strony to przerażające, a z drugiej strony, dzięki temu oglądasz, przeglądasz i wpadają do Ciebie (z dużym prawdopodobieństwem) treści, które Cię najbardziej interesują 😉.
Poznając, jak działa algorytm Facebooka potrafimy tworzyć bardziej atrakcyjne i angażujące posty na swoich profilach i realizować nimi swoje zamierzone cele. Niekoniecznie warunkiem udanego postu będzie duża ilość kliknięć „lubię to” przy Twoim poście.
„Tu nie chodzi o lajki” – a o co chodzi?
No właśnie chodzi o to, żeby profil w social media realizował wyżej postawione cele (zobacz więcej).
Na przykład: Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak algorytm na Facebook’u mierzy reakcje na Twoje treści?
Jak pewnie zauważyłeś jest aż 6 reakcji, z których możesz skorzystać: „Lubię to!”, „Super”, „Ha Ha”,”Wow”, „Przykro mi” oraz „Wrr”.
Znamy je już wszystkie i to w kolejności od lewej do prawej, a to bardzo ważne!
Otóż, im bardziej po prawej klikniesz w reakcjach, tym za bardziej atrakcyjny (czytaj: ,,ważny”) uważany jest post na FB.
Działa to w taki sposób, że post, który dostał 20 reakcji „lubię to” i 2 „super” zostanie lepiej oceniony niż taki, który dostał 24 lajki.
Np. na Instagramie można posty udostępniać w relacjach i zapisywać – i tego rodzaju kroki algorytm też zapamiętuje.
Przez algorytm sprawdzany jest każdy rodzaj działania podjęty wobec naszego posta. Możesz to sprawdzić wchodząc w statystyki postu, a także konta lub fanpage.
Warto sprawdzać statystyki, by wiedzieć co lubią Twoi obserwatorzy, w które treści częściej klikają, które filmiki czy zdjęcia wydają się im ciekawsze. Dzięki temu będziesz wiedzieć najważniejsze – czy potrzebujesz coś zmienić, do jakich treści powinieneś wrócić i co inspiruje Twoich obserwatorów.
Nigdy nie poznamy do końca jak działa algorytm – bo to pilnie strzeżona tajemnica FB. Jednak z obserwacji i prowadzenia konta można wiele wywnioskować – zwłaszcza zaglądając w statystyki i mierząc efekty – czyli np. liczbę pozyskanych kontaktów, zapisów, zarobionych pieniędzy.