Wszystko wokół nas nieustannie się zmienia. Dotyczy to również wszechobecnego Internetu i mediów społecznościowych. Zmieniają się trendy w social media, zmieniają się także potrzeby ludzi i ich zachowanie w Internecie.
Nieoczekiwany wybuch pandemii tylko przyśpieszył te procesy. Narzucona izolacja związana z rozprzestrzenianiem się Covid-19 pogłębiła odczuwany przez nas strach i przeniosła całą naszą aktywność w świat wirtualny. Zwiększyła się częstotliwość zakupów online, wzrosła liczba osób korzystających z telemedycyny, a także odnotowano rozszerzenie zakresu usług oferowanych internetowo (np. sprawy urzędowe). Ponadto częściej wykorzystywaliśmy portale społecznościowe do podtrzymywania kontaktu z bliskimi i tworzenia społeczności, by zmniejszyć poczucie osamotnienia. Zmienił się nasz styl życia, to, jak pracujemy, jemy, uczymy się.
Odpowiadając na powstałe w ten sposób potrzeby, przeobrażeniom uległy także firmy i marki, które musiały nadążyć za zmianami. Jedne zmieniły swój sposób obecności w Internecie i mediach społecznościowych, drugie dopiero tę obecność rozpoczęły. Zmienność przestrzeni wirtualnej wpływa na złożoność zachowań i ścieżek zakupowych konsumentów. Marki zobligowane są do stałego monitoringu obecnych trendów i transformacji swoich działań. Posiadanie tylko strony internetowej już nie przynosi wymiernych korzyści sprzedażowych. Niezbędne stają się profile biznesowe w social media.
Profil biznesowy a profil osobisty w mediach społecznościowych.
Gdy już podejmiesz decyzję o obecności Twojej firmy w social media, warto, byś znał różnicę pomiędzy kontem prywatnym a biznesowym. Pierwsze z nich, nazywane również osobistym, zakładane jest na konkretne imię i nazwisko oraz adres e-mail. Można posiadać tylko jedno takie konto, co oznacza, że tych samych danych nie możesz użyć podczas tworzenia nowego konta. Służy głównie do publikowania informacji z życia prywatnego i komunikowania się ze znajomymi. Profil biznesowy – strona na Facebooku (potocznie nazywana jeszcze fanpage’em) służy prezentacji firmy. Na fanpage’u gromadzi się fanów – zwolenników – osoby zainteresowane, a nie znajomych. Strona daje możliwość budowania wokół marki społeczności, złożonej z kont osobistych z całego świata. Co ważne, do utworzenia konta firmowego wymagany jest profil prywatny, który staje się administratorem danej strony firmowej. Podstawowa różnica między tymi dwoma rodzajami kont to możliwość rozdzielenia życia prywatnego od zawodowego. Konto firmowe dostarcza szeregu narzędzi, które wspierają sprzedaż i promocję, np. dzięki prowadzeniu zoptymalizowanych kampanii reklamowych przez Menedżer Reklam. Ponadto dzięki profilom biznesowym dostajemy dostęp do szeroko rozbudowanych danych statystycznych, pozwalających na dokładniejszą analizę naszych działań i mierzalność ich efektywności.
Ważne! Zgodnie z regulaminem Facebooka (META), nie możesz prowadzić działań biznesowych na koncie osobistym. Podejmujesz wtedy ryzyko blokady lub całkowitego usunięcia konta. Konto osobiste może być jedynie wsparciem.
Nie inaczej rzecz ma się na Instagramie. Tu również, chcąc mieć dostęp do statystyk konta i grupy odbiorców, możemy przejść na konto firmowe. Instagram oferuje dwa rodzaje kont biznesowych: konto firmy i konto twórcy. To, które konto wybrać, zależeć będzie od potrzeb naszej działalności. Profil twórcy (znajdujący się pomiędzy profilem osobistym a firmowym) przeznaczony jest głównie osobom publicznym, artystom i influencerom. Osoby takie nie oferują usług lub produktów, toteż nie są im potrzebne narzędzia do promocji, które oferuje konto biznesowe. Konto twórcy dostarcza szeregu danych statystycznych o odbiorcach (dane demograficzne, zasięg postów, charakterystyka interakcji na treści) oraz usprawnioną skrzynkę odbiorczą (oddzielenie wiadomości prywatnych od ogólnych). Na tym rodzaju konta, istnieje również możliwość wyświetlania przycisków kontaktowych. Ich ukrycie upodabnia profil twórcy do profilu osobistego. Konta firmowe oferują większy zakres analiz, dzięki którym możemy badać efektywność działań marketingowych. Tworząc konto biznesowe, możemy je połączyć z innymi naszymi stronami: profilem na Facebooku lub sklepem internetowym. Również konta osobiste mają swoje zalety. Należą do nich większe zasięgi organiczne oraz możliwość ustawienia konta jako prywatnego, w którym to Ty decydujesz, kto może Cię obserwować.
LinkedIn kojarzony jest głównie jako portal dla profesjonalistów, którzy, budując sieć kontaktów biznesowych oraz udostępniając informacje zawodowe, kreują swego rodzaju „żywe” CV. Niewiele osób wie, że LinkedIn również oferuje możliwość prowadzenia strony firmowej. Profile biznesowe są znacznie uproszczone w porównaniu z profilami osobistymi, a to za sprawą idei powstania portalu, czyli ułatwiania kontaktu między konkretnymi osobami, a nie firmami. W związku z tym konta prywatne dają znacznie więcej możliwości. Dzięki nim możemy wysyłać wiadomości do innych użytkowników oraz zaproszenia do sieci kontaktów. Możesz także poprosić o rekomendację lub udzielić jej innym. Konta osobiste pozwalają również „podejrzeć”, kto wyświetla Twoje posty oraz gdzie pracuje. Czy warto zatem tworzyć profil firmowy na LinkedIn? Strona biznesowa będzie tworzyć swego rodzaju wizytówkę Twojej firmy, dzięki której możesz ją dobrze zaprezentować. Możesz wykorzystać narzędzia biznesowe, które pozwolą na promocję postów lub zwiększenie wyświetleń strony www. Strona firmowa na portalu pozwala na publikację ofert pracy, przyśpieszając proces rekrutacji odpowiednich pracowników.
Warto pamiętać: do stworzenia strony firmowej musimy posiadać konto prywatne, jednak mamy możliwość nadania uprawnień administratora wybranej przez nas osobie. Profil firmowy może być administrowany przez kilka osób jednoczenie, w przeciwieństwie do osobistego.
„Lajkami” rachunków nie zapłacisz – czyli o tym, co się obecnie liczy w social media.
Sukces danej firmy w social media kojarzony jest z dużą liczbą fanów na profilu i tysiącami like’ów (serduszek) pod postami. Niestety jest to tylko złudna iluzja. Z biznesowego punktu widzenia, ważniejsze jest to, kto dał Ci like’a, niż to, że go w ogóle dostałeś. Duża liczba reakcji pod postem czasami w ogóle nie przekłada się na wyniki sprzedażowe. Interakcji z Twoim komunikatem powinna dokonywać społeczność, która jest zainteresowana Twoim produktem/usługą. By ci, których zainteresowałeś, zostali Twoimi klientami. Stąd też, w strategii komunikacji, ważne jest dobranie odpowiedniej grupy docelowej. Można to osiągnąć, korzystając z technicznych ustawień narzędzi marketingowych oferowanych przez social media. Warto pamiętać – Tu nie chodzi o „lajki”, tu chodzi o osiąganie celów sprzedażowych. Tym bardziej zastanów się sam/a – kiedy klikasz pod potem „więcej informacji” lub „zobacz więcej” i zaczynasz oglądać rzeczy w sklepie Internetowym – to wracasz później do tego posta i zostawiasz pod nim like’a? Czy wracasz na www skończyć zakupy? Lub stwierdzasz, że wybierzesz się do najbliższego punktu zobaczyć produkt „w realu”? I tak kupujesz – a „lajka” od Ciebie jak nie było, tak nie ma 😉
Social media to machina do zarabiania pieniędzy – nie mnóż postów, z których nic nie wynika – buduj strategię komunikacji.
Budowanie relacji z obecnymi lub potencjalnymi klientami to proces. Proces, który wymaga czasu i odpowiedniego planu działania. Strategia komunikacji w social media to złożona struktura oparta na oczekiwanych celach wizerunkowych i sprzedażowych oraz odpowiednio dobranej grupie odbiorców. Mając na uwadze powyższe aspekty, musisz dostosowywać to, jak piszesz lub mówisz, do oczekiwanych efektów. Każda branża to różna grupa docelowa, a co za tym idzie różna komunikacja.
- Prowadząc swoje profile w mediach społecznościowych, powinieneś wiedzieć, do kogo chcesz dotrzeć i z jakim przekazem oraz jak chcesz być postrzegany wśród swoich odbiorców. Jako firma, marka osobista, produkt, a może jako usługa? Inne założenie to inny sposób komunikacji. Ilość nie zawsze idzie w parze z jakością.
- Dostosuj język swoich komunikatów do swojej grupy docelowej. Inaczej będziesz zwracał się do grupy specjalistów z konkretnej branży, a inaczej do przyszłych mam. Pisz prosto lub poznaj dobrze swoich odbiorców. Używaj synonimów, rozbijaj dłuższe treści na mniejsze części, korzystaj z różnych formatów (wideo, grafika).
- Ustal częstotliwość publikowanych postów. Będzie ona zależała od branży, w jakiej działasz. Gabinet terapeutyczny nie ma potrzeby publikowania postów z taką samą częstotliwością jak restauracja, która codziennie ma inne danie dnia. Optymalne jest pojawianie się dwóch postów w tygodniu. Warto również ustalić dni tygodnia, w których wychodzi nasz przekaz. Buduje to u odbiorców pewne poczucie stałości i ciągłości naszej komunikacji.
„Promuj post” – czy to dobry pomysł? Social media cały czas rozwijają swoje narzędzia marketingowe.
Promowane posty są uważane za reklamy, ponieważ wymagają określonego budżetu. Nie pozwalają jednak osiągać takich samych efektów jak reklamy tworzone za pomocą Menedżera Reklam. Treści promowane skupiają się na reakcjach określonych odbiorców (liczby polubień profilu, komentarzy i udostępnień). Zwiększają także ogólną rozpoznawalność marki. Reklamy przez Menedżera pozwalają na więcej zaawansowanych i indywidualnych ustawień. Są ułatwieniem w realizacji założonych celów, poprzez dotarcie do użytkowników, na których nam najbardziej zależy, dzięki rozbudowanym narzędziom do targetowania użytkowników. Jest to pomocne w sytuacji, gdy grupy odbiorców się na siebie nakładają pod jakimś względem. Tego typu kampanie pozwalają optymalizować nasze działania pod kątem przejścia na stronę, wypełnienia koszyka zakupowego, finalizacji zakupów itd. Dodatkowo Menedżer Reklam pozwala nam wybrać umiejscowienie ich wyświetlania: aktualności na Facebooku, reklama w Messengerze lub relacja na Instagramie i inne – wiele osób nie wie, że reklamy ustawiane za pomocą META wyświetlają się również w artykułach między akapitami portali informacyjnych lub plotkarskich.
Jak efektywnie działać w mediach społecznościowych w 2022 r.?
Tutaj chodzi o strategie, komunikację, identyfikację wizualną, planowanie, budżet reklamowy i płatne kampanie, które realizują konkretne cele wizerunkowe i sprzedażowe. Jeśli robisz marketing, rób to z głową – a jeśli szukasz rozwiązań lub chcesz skonsultować z kimś z branży to, co robisz, zapraszamy na konsultacje z Pauliną Siewierską-Kowalczyk, założycielką StartUp Social Media, specjalistką od marketingu w social media i zarządzania kampaniami reklamowymi na Facebooku i Instagramie.