Każda firma, niezależnie od wielkości branży, w jakiej działa, potrzebuje marketingu i promocji. Nieprawdziwe są stwierdzenia mówiące o tym, że dobry towar sprzeda się sam. Nawet najlepszy produkt o najwyższej jakości potrzebuje promocji i reklamy.

Jak powiedział Stuart Henderson: „Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku. Nikt poza nami nie wie, co robimy”.

Działania marketingowe możesz prowadzić w różny sposób, np. zajmując się marketingiem osobiście, zatrudniając odpowiedzialną za to osobę lub stworzyć dział w firmie zajmujący się wyłącznie marketingiem. Coraz większym zainteresowaniem cieszy się jednak opcja outsourcingu marketingu. Co to takiego i czy warto z niej skorzystać? O tym poniżej.

Czym jest outsourcing ?

Outsourcing jest określeniem pochodzącym z języka angielskiego od sformułowania outside resource using, czyli wykorzystanie zasobów zewnętrznych. Oznacza zakres prac lub usług, których wykonanie zleca się podmiotom zewnętrznym – osobom lub firmom.

Outsourcing  jest pojęciem szerokim i wykorzystuje się go w niemal każdej branży. Coraz częściej tę metodę wykorzystuje się również w marketingu i reklamie, wybierając usługi agencji marketingowych lub reklamowych. O tym, czym się one różnią i którą z nich wybrać, możesz przeczytać w jednym z wcześniejszych wpisów. Dziś chcemy skupić się na zaletach i wadach outsourcingu.

Jakie są zalety outsourcingu?

Nie ma rozwiązań idealnych. Każda decyzja związana z Twoją firmą powinna być dostosowana do jej specyfiki. Mała lokalna firma nie ma potrzeby tworzenia w swojej strukturze całego działu marketingu, składającego się z kilku osób. Nie pozwolą jej na to zasoby finansowe i rzeczowe.

Tak samo będzie z dużymi przedsiębiorstwami, które nie mogą zlecać działań marketingowych jednej osobie, gdyż ogrom potrzebnej do wykonania pracy przerośnie jej możliwości. Wszystko zależy od tego, jak bardzo świadomy jesteś celów biznesowych, które chciałbyś osiągnąć oraz tego, jakie są Twoje możliwości.

Outsourcing wydaje się w tym miejscu najlepszym rozwiązaniem, gdyż zakres realizowanych usług jest dostosowywany indywidualnie do Twoich potrzeb. Poza tym zlecenie marketingu podmiotom zewnętrznym ma szereg innych zalet. Należą do nich:

  • możliwość uruchomienia lub optymalizacja działań marketingowych;
  • oszczędność pieniędzy (odchodzą koszty stworzenia nowego stanowiska pracy i zakupu odpowiednich narzędzi)
  • dostęp do zasobów, którymi firma nie dysponuje (doświadczenia i umiejętności pracowników agencji wypracowywanych latami);
  • koncentracja przedsiębiorstwa na jego kluczowych kompetencjach;
  • uproszczenie struktury organizacyjnej firmy;
  • możliwość zmiany podmiotu na inny w każdej chwili (gdy nie osiąga on wyznaczonych przez nas celów lub potrzeby naszego przedsiębiorstwa się zmieniły).

Wady outsourcingu marketingu

Za zaletami zawsze idą wady. Jakie możemy wyróżnić minusy zlecania działań marketingowych firmom / osobom zewnętrznym?

Współpracując z całą agencją, musisz się liczyć z tym, że nie wszystkie etapy pracy marketingowej spadną na jej barki. W Twojej gestii będzie leżało:

  • wytypowanie w firmie osoby, która będzie odpowiadała za kontakt z agencją oraz analizę osiąganych wyników;
  • przygotowanie materiałów niezbędnych do prowadzenia komunikacji np. zdjęć lub filmów, opisów;
  • prowadzenie komunikacji z klientami – agencje marketingowe nie odpowiedzą na skomplikowane pytania odnośnie produktów lub usług, do tego również niezbędna jest wyznaczona w firmie osoba.

Outsourcing marketingu w mediach społecznościowych

To, jakie podejście do marketingu przyjmiesz w swojej firmie, zależeć będzie od tego, jakie efekty chcesz osiągnąć i w jakim zakresie. Możesz zlecić kompleksową usługę marketingową lub korzystać ze wsparcia marketingowego np. tylko w mediach społecznościowych. Istnieje również możliwość, że będziesz korzystał z usług kilku agencji, z których każda będzie zarządzała innym obszarem marketingu.

Innym rozwiązaniem może być wyszkolenie jednego lub kilku Twoich pracowników, którzy nauczą się samodzielnie zarządzać i optymalizować działania marketingowe na Facebooku i Instagramie, dostosowując je do potrzeb Twojego biznesu.

Jeśli zastanawiasz się nad zleceniem działań marketingowych w social media lub chciałbyś skorzystać z oferty szkoleniowej, skontaktuj się z nami. Agencja StartUp Social Media pomoże Tobie i Twojej firmie znaleźć rozwiązanie adekwatnie do potrzeb. Oferta współpracy czy oferta szkoleniowa? – skontaktuj się z Pauliną Siewierską-Kowalczyk i przeanalizuj nasze propozycje.

Podziel się