Jak to jest obecnie z hashtagami?

W internecie możemy znaleźć bardzo wiele opinii na temat hashtagów i ich użycia. Zdania są zróżnicowane, jednakże wniosek jest taki, że obecnie nadal warto je umieszczać pod swoimi postami, chociaż na pewno pełniona rola nie będzie taka sama na każdej stronie.

Przez minione lata mogłoby się wydawać, że przyjdzie czas gdy tagowanie wyjdzie w końcu z użycia. Mamy rok 2023, a okazuje się, że hashtagi nadal chętnie są wykorzystywane przez użytkowników social media, ale od początku… 

Dlaczego hashtag, skąd on się wziął?

Rozkładając powyższe słowo na czynniki pierwsze, uzyskamy słowa hash i tag — pierwsze wymienione oznacza kratkę, a drugie znacznik. Zanim hashtag podbił świat mediów społecznościowych, dobrze znany był  programistom. W świecie programowania hash służy oznaczeniu słów kluczowych. Oczywiście podobnie jak w mediach społecznościowych, słowa oznaczone kratką są priorytetowo przetwarzane przez procesor, czyli słowa te mają pierwszeństwo przed innymi. Połączenie tych dwóch słów wyszło z koncepcji blogera, a oznaczało ono grupowanie na Twitterze i to od tamtego momentu zaczęła rosnąć popularność dzisiejszego hashtaga. 

Instagram, Facebook — czy hashtag działa tak samo?

Pomimo tego, że popularność hashtagów jest zdecydowanie mniejsza na Facebooku, niż na Instagramie to działają one podobnie jak na innych platformach, chociaż ich zastosowania nieco się różnią: 

  1. Na Facebooku nie ma możliwości śledzenia hashtagów.
  2. Nie dodasz ich do swojej relacji tak jak na Instagramie.
  3. Używanie znaczników w komentarzach nie jest tak popularne na Facebooku.

Przez różnicę w popularności tego narzędzia, to jednak hashtagi na Instagramie mają większy wpływ na zasięgi, ale na Facebooku mogą one nadal pomóc w podbiciu widoczności treści.

Zasady tworzenia hashtagów

Instagram oraz Facebook dopuszczają możliwość wstawienia 30 hashtagów. Nie jest to jednak zalecane. Sam Instagram zachęca do używania od 3 do 5 hashtagów, gdyż ma to prowadzić do trafniejszej samokategoryzacji. W praktyce jednak można przyjąć, że dobrze jest dodawać ich więcej, niż nam sugerują — w granicach zdrowego rozsądku. Zbyt duża ilość może okazać się  przytłaczająca dla naszego odbiorcy. Dodatkowo przy użyciu nadmiarowej ilości tagów, istnieje szansa na trafienie do grupy odbiorców, którą kompletnie nie jesteśmy zainteresowani — co za tym idzie, post nie zostanie zauważony.

Żeby prawidłowo zamieścić hashtag, pamiętaj, że:

  • zawsze zaczyna się on od znaku #;
  • między # a słowem nie może być wstawiona spacja;
  • możliwe jest, aby dodać cyfry, ale znaki interpunkcyjne czy znaki specjalne nie są dozwolone.

Hashtagi na Instagramie?

Od wielu lat nie zmienia się jedno — hashtagi są jednym z fundamentów budujących zasięg

Powinniśmy ich używać pod postami, pamiętając o tym, żeby nie były zastępstwem dla opisu zdjęcia. Hashtagi powinny być raczej uzupełnieniem niż elementem dominującym. Przy prowadzeniu profilu nie zapominajmy, że nie powinno się ich dodawać w biogramie.

Jakich hashtagów używać? Jest kilka wskazówek, na które można zwrócić uwagę:

  • Wybieraj tagi, które są związane z treścią posta, staraj się unikać popularnych hashtagów tylko dla lajków;
  • Używaj hashtagów o różnym poziomie popularności;
  • Stosuj długie i krótkie hashtagi, które dobrze opisują Twoją treść;
  • Zwróć uwagę, jakich oznaczeń używa konkurencja, aby znaleźć odpowiednie dla swojej branży;
  • Kreuj unikalne hashtagi, takie, które są związane z Twoją marką i zachęcaj do ich używania;
  • Jeśli obawiasz się o estetykę, przenieś swoje znaczniki do komentarza.

Hashtagi na Facebooku?

Już wiemy, że w przypadku niebieskiej strony rządzi się to trochę innymi prawami, niż jakbyśmy analizowali inne media. Przez mniejszą świadomość użytkowników na temat funkcji hashtagów na Facebooku zaleca się, aby używać ich od 1 do 3, czyli mniejszą ilość niż w przypadku Twittera czy Instagrama. 

Jakich hashtagów możemy używać? Przykładowo:

  • Takich, które będą powiązane z tematem naszego posta;
  • Jeśli prowadzisz lokalny biznes, wykorzystaj znaczniki z daną lokalizacją, aby dotrzeć do ludzi z okolicy;
  • Hashtagi związane z trendami i wydarzeniami;
  • Unikalnych, związanych z promowaną marką.

Zastosowanie hashtagów w social media 

Oprócz podbijania zasięgów obecnie możemy doszukać się dużo większej ilości zastosowań używania hashtagów, takich jak:

  • grupowanie i porządkowanie treści;
  • śledzenie trendów, które pozwalają dowiedzieć się, co obecnie jest na topie;
  • marketing i reklama — firmy nadal chętnie wykorzystują znaczniki do zwiększenia swojej widoczności i dotarcia do potencjalnych klientów;
  • ułatwia wyszukiwanie interesujących nas treści;
  • tworzenia społeczności, które umożliwiają znalezienie osób o podobnych zainteresowaniach;
  • monitorowanie opinii i odczuć użytkowników na temat różnych produktów.

To warto czy nie warto?

Używanie hashtagów podbija naszą widoczność w social media. Trzeba jednak pamiętać o doborze odpowiednich oznaczeń, bo decydując się na słowa niezwiązane z promowaną przez nas treścią, może to wyrządzić więcej krzywdy, niż przynieść korzyści dla naszego profilu. Przed zamieszczeniem swojego oznaczenia zrób odpowiedni research, żeby zobaczyć, przy jakich postach był wcześniej używany.

Hashtagi wciąż cieszą się dużą popularnością i mogą być pomocnym narzędziem do promowania marki. 

Czy wniosek nasuwa się sam?

Mówiąc o hashtagach, zaobserwuj #startupsm i bądź na bieżąco z tym, co dzieje się w social media.

Podziel się