Na początek warto zastanowić się do kogo chcemy skierować swoje reklamy w social media. Dotarcie do właściwej grupy docelowej jest kluczowym elementem dla skutecznej strategii marketingowej. Reklamy skierowane do nieprawidłowej grupy odbiorców mogą doprowadzić do marnowania naszych zasobów oraz osiągania niskich wyników. Ale od początku…

Czym jest grupa docelowa?

Grupą docelową określamy osoby lub firmy, które obieramy za cel swoich działań marketingowych. Jest to kategoria odbiorców, która prawdopodobnie zainteresuje się oferowanymi produktami lub usługami przez nas. Określenie grupy docelowej bazuje na takich kryteriach jak:

  • dane demograficzne
  • dane geograficzne
  • dane psychograficzne
  • dane behawioralne

Jak ją określić? Przed emisją swojej kampanii powinieneś odpowiedzieć sobie na kilka pytań.

Czym jest targetowanie?

Targetowanie reklam internetowych polega na wyborze konkretnych parametrów, aby dotrzeć do grupy osób, które najprawdopodobniej skorzystają z naszej oferty. 

Jaki jest nasz cel? Targetowanie wąskie lub szerokie

Po zebraniu danych dotyczących potencjalnych odbiorców, drugim krokiem jest określenie celu reklamy na platformach społecznościowych. Ogólnie rozpoznaje się dwa główne cele: cel sprzedażowy i cel wizerunkowy.

Cel sprzedażowy polega na precyzyjnym zawężeniu grupy odbiorców, aby dotrzeć do idealnych osób, które mają największe prawdopodobieństwo zakupu naszego produktu i posiadają ściśle określone cechy.

Drugi cel nawiązuje do kwestii wizerunkowych, dotyczących zwiększenia zasięgu marki, kreowania pozytywnego wizerunku lub jego poprawy. W tym przypadku targetowanie będzie polegało na poszerzeniu grupy docelowej, aby dotrzeć z reklamą do osób, które potencjalnie mogą zainteresować się naszą ofertą. W tej opcji skupiamy się głównie na takich aspektach jak wiek, lokalizacja i ogólne zainteresowania.

Jak opracować opis klientów i odbiorców?

Określając klientów i odbiorców, najpierw ustalamy pożądane cechy, takie jak wiek, płeć, lokalizacja i język. Następnie wybieramy zainteresowania, które najlepiej odzwierciedlają daną kategorię tematyczną. Ważne jest również wybór kilku pokrewnych zainteresowań, aby uniknąć błędów. 

Jak wybrać idealnego klienta?  

Po ustaleniu podstawowych i zaawansowanych atrybutów targetowania, warto skupić się na klientach zainteresowanych daną tematyką, którzy z większym prawdopodobieństwem  skorzystają z naszej oferty. Skierowanie reklamy głównie do zaangażowanych nabywców i osób cechujących aktywność cyfrową przynosi często lepsze efekty niż do osób o mniejszym budżecie lub mniejszej skłonności do zakupów online.

Grupa docelowa – zainteresowania

Platformy takie jak Facebook czy Instagram codziennie zbierają informacje o swoich użytkownikach. Są to dane, którymi sami się dzielimy poprzez swoje konta prywatne. META zna każdą naszą aktywność, wie kogo obserwujemy, co lubimy, czy wchodzimy na Facebooka, Instagram czy strony www. Co za tym idzie, dobrze orientuje się w możliwych zainteresowaniach. 

Dzięki temu, my marketerzy mamy możliwość wysyłania reklam do osób, które najbardziej pasują do profilu ‘’klienta idealnego’’.

Odpowiadając na szereg pytań – Jaki jest Twój klient? Co on może lubić? Ile ma lat? Czy jest w związku? Gdzie mieszka? i wiele innych – jesteś w stanie stworzyć PERSONĘ, czyli profil klienta idealnego i pożądanego. 

Niestandardowa grupa odbiorców

Co to dokładnie oznacza? Są to osoby, które podjęły interakcje z treściami zamieszczonymi przez Ciebie w mediach społecznościowych. Znają Twoją markę lub produkty. Nie należy się zniechęcać przed wysłaniem kolejnego komunikatu do tej grupy odbiorców. Może okazać się to dobrym pomysłem, ze względu na to, że:

  • osoba ta mogła nie dokończyć zakupów,
  • może zbliżać się czas uzupełnienia zapasów danego produktu,
  • może powinny zapoznać się z nową ofertą,
  • może wciąż zastanawiają się nad dokonaniem zakupu oferowanej przez Ciebie usługi lub produktu.

Pamiętaj, że taką grupę możesz utworzyć na podstawie danych z poprzednich kampanii. Ta grupa umożliwia nam poszerzenie możliwości targetowania reklam.

Tą grupę odbiorców wybierz, w momencie kiedy chcesz wysłać reklamę do osób, które m.in.:

  • obserwują/lubią Twoje profile w social media,
  • podjęły aktywność wobec Twoich postów,
  • obejrzały Twój film lub jego fragment,
  • były na Twojej stronie www,
  • korzystają z Twojej aplikacji.

Grupa docelowa look like (podobnych odbiorców)

Określenia LOOK LIKE używamy dla odbiorców podobnych do użytkowników, którzy już wcześniej weszli w interakcję z Twoją firmą w mediach społecznościowych. Facebook na podstawie analizy Twoich odbiorców szuka na swoich mediach użytkowników ze zbliżonymi cechami i zachowaniami. Wygląda to tak, że Facebook na podstawie danych i statystyk z ostatnich 12 miesięcy wyszukuje ludzi w social mediach, którzy pasują do pożądanego profilu klienta. Dlatego też warto skorzystać z przydatnych funkcji jakie oferuje META, czyli m.in. Facebook czy Instagram.

Tą grupę wybierz, jeśli chcesz wysłać reklamę do osób, które są podobne do tych, które m.in:

  • obserwują/lubią Twoje profile w social media,
  • podjęły aktywność wobec Twoich postów,
  • obejrzały Twój film lub jego fragment,
  • były na Twojej stronie www,
  • korzystają z Twojej aplikacji.

Skuteczna kampania reklamowa w pigułce

Wszystko krąży wokół grupy docelowej. Pamiętaj, że istotą skuteczności jest jej określenie oraz odpowiednie targetowanie reklam. 

Dodatkowo, istnieją różne narzędzia i funkcje w platformach takich jak Facebook czy Instagram, które umożliwiają tworzenie niestandardowych grup odbiorców. Możemy skierować reklamę do osób, które już miały wcześniej interakcję z naszymi treściami lub utworzyć grupę podobnych odbiorców, które mają cechy i zachowania zbliżone do naszych istniejących klientów.

Odpowiednie określenie grupy docelowej i wykorzystanie targetowania reklam pozwoli nam skuteczne dotarcie do odpowiednich odbiorców i zwiększyć efektywność naszej kampanii.

Podziel się