Wspominaliśmy już wcześniej o zasadności posiadania profili biznesowych w social media. Przedstawiliśmy też różnice między kontami biznesowymi a osobistymi na różnych platformach społecznościowych. Przyszła pora na wskazówki, które mogą Ci pomóc ruszyć z Twoją stroną firmową, gdy już zdecydujesz się na jej założenie. Budowanie wizerunku marki w social media to długotrwały i złożony proces. Postanowiliśmy rozbić go na czynniki pierwsze i podzielić się z Tobą podstawowym zestawem cech, jakie powinien posiadać idealny profil biznesowy.

Cel – czyli po co tu jestem?

Założenie strony na Facebooku nie jest trudne.  Kilka kliknięć i Twoja obecność w mediach społecznościowych staje się faktem. Nie jest też płatne. Koszty pojawiają się dopiero, gdy zaczniesz promować swoją firmę.  Nie ma czego się tu bać. Czy możesz już teraz otworzyć swoje social media i założyć profile biznesowe? Możesz, ale po co?

No właśnie! Po co? To pytanie powinieneś sobie zadać, zanim założysz stronę firmową. Określenie celu posiadania strony będzie determinowało Twoje zachowania na niej. Możesz chcieć prowadzić profil biznesowy, by zdobyć klientów lub sprzedać produkt. Być może będziesz chciał dzielić się swoją wiedzą i budować markę eksperta w swojej dziedzinie. A może będziesz komunikował się z innymi ludźmi, poszerzając swoją wiedzę i promując ją. Brak określonego celu (celów) często doprowadza do chaotycznych zachowań komunikacyjnych, co nie przekłada się na dobry wizerunek marki, a na nim Ci przecież zależy.

Tożsamość – czyli kim jestem?

Twoje działania na stronie biznesowej będą uzależnione od tego, jaki jesteś. Świat wirtualny nie różni się znacznie od świata realnego. W mediach społecznościowych również doświadczamy emocji i budujemy relacje. Tworząc swoją markę w social media, nie powinniśmy udawać kogoś innego. Odbiorcy szybko zorientują się, że nie jesteś prawdziwy i się od Ciebie odsuną, a nie o to chodzi. Na swoim koncie biznesowym reprezentuj siebie. To, kim jesteś oraz jaki jesteś, będzie wpływało na Twoją komunikację. Ekstrawertycy będą lepiej się czuli w budowaniu społeczności, interakcjach z odbiorcami, live’ach i wydarzeniach. Introwertycy zaś łatwiej odnajdą się w planowanym i regularnym pisaniu postów oraz analizowaniu sytuacji. Twoja osobowość będzie miała ogromny wpływ na sposób prowadzenia Twojej strony firmowej, dlatego warto poświęcić chwilę na refleksję i zastanowić się „kim jestem?” i „jaki jestem?”.

Talent – czyli w czym jestem dobry?

Może się to wydać irracjonalne, lecz określenie swoich mocnych stron/talentów, może okazać się pomocne w prowadzeniu konta biznesowego. Pomijamy tu fakt oczywisty, że jesteś specjalistą w swojej dziedzinie. Skup się na Twoich cechach i umiejętnościach, które możesz wykorzystać w komunikacji. Możesz mieć niebanalne poczucie humoru i pisać o sprawach trudnych w przystępny sposób. Lub jesteś wspaniałym fotografem, lub odnajdujesz się kontaktach międzyludzkich. Wykorzystaj to! Zastanów się: W czym jestem dobry? Jak mogę to wykorzystać w komunikacji z odbiorcami?

Wartość – czyli co jest dla mnie ważne?

Po określeniu celu, dla którego chcesz być obecny w social media oraz swojej tożsamości, powinieneś zastanowić się nad wartościami. Ważne jest, by Twoje działania w mediach społecznościowych były zgodne z wartościami, jakie wyznajesz. Buduje to autentyczność Twojej osoby/marki. Wtedy Twoja komunikacja jest spójna, a społeczność zbudowana jest z osób podobnych do Ciebie. To zdecydowanie ułatwia komunikację z odbiorcami.  System wartości będzie silnie związany z misją Twoich działań. Wyraźne jej zaznaczenie pozwoli na jasne określenie drogi, którą chcesz się kierować, prowadząc swoją stronę firmową. Zastanów się, co jest dla Ciebie najważniejsze?

Regularność – czyli ile i kiedy publikować?

Idealny profil biznesowy powinien odznaczać się regularnością. Systematyczna publikacja postów jest bardzo ważna w procesie komunikacji z odbiorcami. Pozwala na budowanie z nimi pewnej więzi, przyzwyczajając ich do określonej stałości i ciągłości komunikacji. Częstotliwość i czas publikowania uzależnione będą od wielu czynników:

  • od branży, w której pracujesz. Inaczej komunikuje się ekspert finansowy, inaczej restauracja;
  • od specyfiki grupy odbiorców, do której chcesz pisać. Godzina publikacji treści dla osób młodych będzie się różniła od godziny dla osób pracujących;
  • od celów, jakie chcesz osiągnąć swoimi treściami.

Aby nie zamęczyć ani nie zanudzić naszej społeczności, radzimy publikować od jednego do trzech postów w tygodniu. Oczywiście regularność niepoparta odpowiednią treścią postów nie osiągnie oczekiwanych rezultatów. Należy mieć świadomość tego, co, jak i do kogo chcesz pisać.

Nazwa – czyli marka czy marka osobista?

Nazwa Twojej strony na Facebooku, jak i nazwa firmy, musi być dobrze przemyślana. Powinna być spójna z Tobą i określonym przez Ciebie celem posiadania strony. Jeśli zależy Ci na budowaniu marki osobistej, w nazwie profilu firmowego użyj swojego imienia i nazwiska. Gdy chcesz kreować markę, dobrze jest nazwą nakierować odbiorcę na profesję, którą się zajmujesz. Nazwa to Twoja wizytówka. Pozwala przyciągnąć osoby, które mogą być zainteresowane Twoimi produktami/usługami, a w przyszłości mogą zostać Twoimi klientami.  Możesz w nazwie zastosować jakąś ciekawą grę słów lub nadać stronie powagi używając określeń oficjalnych. Wszystko zależy od przyjętej strategii.

Klient idealny – czyli kogo chcę przyciągnąć?

Określenie profilu Twojego idealnego klienta pozwoli Ci dostosować Twoją komunikację do celów, jakie sobie postawiłeś.  Refleksje na temat tego, kim powinien być Twój odbiorca, jakie ma cechy, jak się zachowuje, jaka jest jego demografia, jak wygląda i ile zarabia, są kluczowe w budowaniu strategii komunikacji. Wyznaczenie tych danych pomoże w doborze języka i formy komunikacji do odbiorców. Dzięki temu zbudujesz społeczność, która jest zainteresowana tym, co mówisz. W przekazach mediów społecznościowych liczy się człowiek. Musisz wiedzieć, do kogo chcesz je kierować, by komunikacja była wartościowa dla Ciebie i dla Twojego odbiorcy.

Klient nieidealny – czyli kogo udało nam się przyciągnąć?

Założenia wysnute z opracowanego profilu klienta idealnego trzeba sprawdzić w praktyce. Każdy człowiek jest inny, toteż nawet przy dużym pokrywaniu się cech wymarzonej społeczności ze społecznością, którą rzeczywiście udało nam się zbudować, należy poznać swoich odbiorców. Pomocne w tym mogą okazać się statystyki i analizy Twojej strony, jednak nie wyczerpią one tematu. Pozwolą sprawdzić, które posty cieszyły się dużym zainteresowaniem oraz w jakich godzinach ruch na Twoim profilu jest największy. Chcąc poznać potrzeby klienta, należy sięgnąć głębiej. Warto przeglądać fora i grupy dyskusyjne, na których możemy zobaczyć, jakich odpowiedzi on poszukuje. Początki w social media nie są łatwe. Potrzeba czasu na ich rozkręcenie. Poznanie swoich klientów może w tym pomóc.

Relacja – czyli jak dbać o odbiorców?

Gdy Twoja strona się już rozkręci i zgromadzisz wokół niej liczną grupę stałych odbiorców, powstanie między Wami więź, którą musisz pielęgnować, by tej grupy nie utracić. O relacje (i odbiorców) trzeba dbać! Jak?

  • Właściwie dobierając komunikację do grupy odbiorców. Gdy ich już poznasz, wiesz, w jaki sposób się do nich zwracać, by chcieli Cię słuchać.
  • Reagując na potrzeby i pytania Twoich klientów. Bądź uważny i nie zostawiaj odbiorcy samego sobie.
  • Pilnując częstotliwości postów. Pięć postów w tygodniu, a potem miesiąc ciszy nie buduje silnych relacji.
  • Unikając spamu. Nachalność jest równie zła jak cisza. Nie możesz ze swoimi postami „wyskakiwać” z każdego możliwego miejsca.
  • Pokazując siebie. Nie tylko jako specjalistę w danej dziedzinie, ale również jako zwykłego człowieka z książką czy kubkiem herbaty. Jednak pamiętaj! Nie każdemu musisz dogodzić. Mogą pojawiać się osoby, którym Twój styl komunikacji nie przypadnie do gustu. To nic złego.

Sposób komunikacji – czyli piszę do Was czy do Ciebie?

Bardzo ważne jest to, w jaki sposób będziemy formułować przekazy i zwracać się w nich do odbiorców. Wybór odpowiedniej formy będzie opierał się na Twoim celu i misji oraz na charakterystyce profilu odbiorców. Pamiętaj, że ważne są również wartości, jakimi się kierujesz. Tworząc treści, możesz pisać w pierwszej osobie, np. „Ja piszę posty w ten sposób” lub używać formy bezosobowej, np. „Pisząc posty w tej formie, można stworzyć dystans”. Kolejnym wyborem jest liczba pojedyncza („chcę Ci przedstawić”)  i mnoga („chcę Wam przedstawić”). Odpowiadając np. na pytania w komentarzach, możesz zwrócić się do klienta „Tomku”, „Tomaszu” lub „Panie Tomaszu”. Wybór sposobu i formy komunikacji należy do Ciebie. Ważne, żebyś trzymał się swojego wyboru.

Zdjęcia i grafiki – czyli jak się wyróżnić?

Prowadząc profil w mediach społecznościowych, szczególną uwagę musisz zwrócić na identyfikację wizualną. Jest to Twoja wizytówka, coś, po czym klienci będą Cię rozpoznawać. By to było możliwe, powinieneś zadbać o spójność podstawowych elementów Twojego indywidualnego designu: logo, fontu i kolorów. Utrzymywanie komunikacji w jednym stylu wprowadzi ład i porządek na Twojej stronie. Wybranie jednej, ograniczonej palety barw pozytywnie wpłynie na rozpoznawalność Twojej marki. Wypracowanie swojego stylu, w dłuższej perspektywie, przyspiesza późniejszy dobór grafiki lub zdjęcia do treści. Jest to oszczędność czasu i energii.

Posty i relacje powinny zawierać element graficzny lub zdjęcie. Uatrakcyjniają one Twój przekaz, czyniąc go ciekawszym i łatwiejszym do zapamiętania. Z naszego doświadczenia wiemy, że dobrą praktyką jest magazynowanie niewykorzystanych zdjęć i grafik. Nigdy nie wiadomo, kiedy mogą się przydać, idealnie pasując do treści posta.

Społeczność – czyli czy muszę mieć dużo polubień?

Budując profil biznesowy swojej marki, nie skupiaj się na liczbie „lajków”. Nie jest to żaden wyznacznik Twojego sukcesu w social media. Od dużej liczby obserwatorów ważniejsza jest solidna i zaangażowana społeczność – aby Twój profil śledzili ludzie zainteresowani Twoimi produktami i usługami. To, że ktoś zostawił „lajka” pod Twoim postem, nie oznacza, że zostanie Twoim klientem. Nic jednak nie przychodzi szybko. Budowanie społeczności wokół Twojej marki to długotrwały proces. Bądź cierpliwy, analizuj statystyki i rozwijaj się, zwiększając swoje wyniki sprzedażowe, dzięki społeczności zaangażowanej.

Podziel się